Jaká je vhodná strava při kojení aneb co ovlivňuje dítě a matku?

Jaká je vhodná strava při kojení aneb co ovlivňuje dítě a matku?

Kojení klade na organismus ženy vysoké energetické nároky. Kojící žena by měla mít přibližně o pětinu vyšší energetický příjem než obvykle. Žena musí jíst takové množství stravy a v takovém složení, aby uspokojila nejen své potřeby, ale zároveň i potřeby dítěte.

Vhodná strava při kojení

Základním předpokladem pro zdraví matky i dítěte je dobře vyvážená a pestrá strava. S dostatečným množství vitaminů, minerálních látek i tekutin. Zaměřte se na dostatečný příjem vitamínu A. Jeho zdrojem jsou například játra, žlutá a oranžová zelenina, meloun, meruňky, kukuřice či vaječný žloutek. Doporučená denní dávka je 0,8 mg.

Dalším nezbytným vitamínem je vitamín C. Je bohatě zastoupen v šípcích, rakytníku, citrusech, taktéž třeba v rajčatech, brokolici či paprikách. Doporučená denní dávka je v EU stanovená na 60 mg.

Hlavní roli při výstavbě kostní tkáně hraje vápník. Vybírejte si tedy také potraviny na vápník bohaté jako je listová zelenina, brokolice, mák, ořechy, mléčné výrobky, ovesné vločky či pijte občas minerální vody. Doporučená denní dávka je přibližně 1 300 mg.

Pro správný vývoj mozku dítěte jsou důležité polynenasycené mastné kyseliny a jód. Zařazujte tedy do stravy při kojení 2x týdně mořské ryby. Kyselina listová je důležitá nejenom v těhotenství, ale i v době kojení. Najdete ji hlavně v listové zelenině, květáku, brokolici, fazolích, okurkách, dýni, ale také v obilovinách, celozrnných výrobcích, v oříšcích nebo játrech.

  • Při kojení je žádoucí dodat tělu zhruba 71 g bílkovin denně. Kvalitními zdroji jsou BIO maso, BIO vejce, luštěniny, zakysané mléčné výrobky či tempeh.
  • Do zdravých příloh patří – jáhly, cizrna, rýže natural, luštěniny, pohanka, pohankové a kukuřičné těstoviny, quinoa, batáty a v menší míře brambory.
  • Ovoce a zelenina by měla být běžnou součástí každé denní porce. Ovoce konzumujte 2x denně, zeleninu 3x. Tak doplníte další druhy vitamínů a vlákninu.
  • Nezapomínejte ani na dostatečný pitný režim, nejenom v letních měsících. Alespoň 2 litry denně. Vyhýbejte se mátě a šalvěji, snižují laktaci.

Které potraviny omezit nebo vyřadit během kojení

1. Kofein a alkohol

Kofein působí jako stimulant a může být důvodem špatného spánku dítěte, jeho zvýšeného neklidu, bezdůvodného pláče a hyperaktivity. Obezřetné buďte zejména u dětí do šesti měsíců. Obecně se nedoporučuje více než dva šálky kávy denně.

Vhodný není ani černý a zelený čaj. Největší koncentrace kofeinu je v mateřském mléce zhruba hodinu po požití. Alkohol nelze doporučit ani v těhotenství ani během kojení. Škodí zdraví matky i dítěte. Pravidelná konzumace alkoholu může vést ke zpomalení psychomotorického vývoje u dítěte, váhových přírůstku a zhoršení spánku. Buďte ohleduplná ke svému dítěti a na čas se alkoholu vzdejte úplně.

 2. Nadýmavé potraviny

Pokud vaše miminko trápí časté nadýmání, je vhodné omezit luštěniny, cibuli, zelí, květák, brokolici, hroznové víno nebo kynuté potraviny. K méně vhodným potravinám dále patří ostrá, příliš kořeněná a přesolená jídla.

3. Dráždivé potraviny

V případě, že se u vás v rodině vyskytuje alergie, je lepší vyhýbat se potenciálním alergenům v potravě. Mezi možné alergeny řadíme – mléčné výrobky, rajčata, papriky, citrusové a tropické ovoce, jahody, ořechy, kakao, med, ryby a další.

4. Přislazované a průmyslově zpracované výrobky

V těle se při zpracovávání cukru spotřebovává ve větší míře vápník. Z výrobků plných aditiv zase může mít dítě kopřivku či hyperaktivitu.

Závěr zdravé stravy při kojení

Přesný výčet bezpečných potravin, které můžete s klidem jíst během kojení neexistuje. Některé děti mají zažívací potíže, ať se jejich matka snaží problémové potraviny v maximální míře omezit či vynechat. Některé děti jsou bez nadýmání i když maminka sní cokoliv. Sledujte tedy zároveň signály svého těla i chování dítěte a nastavte si jídelníček přímo na míru.

Správně zvolená strava při kojení i během těhotenství dodává sílu vám i umožňuje zdravý start do života vašemu dítěti. Máte-li pochybnosti, které potraviny z nabídky supermarketů upřednostňovat a kterým se raději vyhnout, informujte se v ebooku „Jíme zdravě a hravě s celou rodinou“. Pak už nikdy nebudete nad složením výrobků tápat. Najdete zde mimo jiné i 52 chutných receptů, vzorový jídelníček a kapitolu o prevenci.

Opt In Image
E-book ZDARMA: 4 TIPY, jak urychlit zvětšení poprsí

 

Protože testuji již několik let možnosti zvětšení prsou, bez plastické operace, vytvořila jsem pro Vás E-book ZDARMA, kde naleznete tipy na k rychlejšímu zvětšení prsou.

"Stačí vyplnit a odeslat jednoduchý formulář a TIPY získáte do 5 minut."

Odesláním souhlasíte s tím, že obdržíte marketinkový materiál a zároveň souhlasíte s našimi zásady o ochraně osobních údajů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

BreastExtra - Vítěz mezi produkty na zvětšení prsou

Srovnávač produktů

TOP produkty
1.
Mám zájem

Recenze

2.
Mám zájem

Recenze

3.
Mám zájem

Recenze

4.
Recenze
5.
Mám zájem

Recenze

Hodnocení produktu
Datum hodnocení
Hodnocení
51star1star1star1star1star
2018-10-24T10:54:20+00:00

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.